Zaterdag 12 maart: China! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Martin Stolk - WaarBenJij.nu Zaterdag 12 maart: China! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Martin Stolk - WaarBenJij.nu

Zaterdag 12 maart: China!

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

12 Maart 2011 | Hong Kong, Hong Kong

Dan zijn we nu aangekomen bij de vijfde dag die ik in Hong Kong doorbreng, of beter gezegd in de buurt van Hong Kong. Allereerst sorry dat het zo lang duurt voordat er nieuwe verhalen opkomen, maar in tegenstelling tot in Hong Kong kom je in Sydney een hoop leuke medereizigers tegen. Hierdoor breng je dus eigenlijk elke avond wel pratend door op een bank in wat ze de ‘community room’ noemen, waardoor je dus niet de tijd heb om een heel verhaal te typen. Daarnaast wil ik iedereen, en dan voornamelijk mijn buren, bedanken voor de leuke berichtjes die jullie achterlaten. Vind het leuk om te zien/lezen J!

Nou genoeg ‘huishoudelijke mededelingen’ terug naar Hong Kong. De vijfde dag ; na heerlijk wakker te zijn geworden met uitzicht op de skyline van Hong Kong was het tijd om de koffer weer in te pakken. Deze keer was het echter niet het plan om mijn koffers in een kamer in Hong Kong neer te zetten, maar om ze uit te pakken in China! Dmv het Hong Kongse metro netwerk (MTR) kan je namelijk in China komen. Zo gezegd, zo gedaan.

Na een treinrit van ongeveer een uur was ik er dan: Lo Wu. In dit plaatsje, waar het eindpunt is van de trein, zit de Chinese Douane. Na ‘officicieel’ Hong Kong verlaten te hebben heb ik een Chinees Visum voor Shenzhen gekocht. Voor Shenzhen heb je genoeg aan een speciaal soort visa, een visa voor de Special Economic Zone. Met dit visum mag je vijf dagen in Shenzhen en omgeving verblijven. Na de Chinese douane te zijn gepasseerd stond ik dan officieel in China, maar na er tien seconden in vrijheid gestaan te hebben kwam er al een ‘genieppige’ handelaar naar me toe. Aangezien ik geen Chinees kan lezen ( het is daar allemaal alleen in Chinees) liep ik met hem mee naar wat hij zei een taxi was. Nou het was dus gewoon een normale auto wat voor taxi speelde, illegaal dus. Na in de auto plaats genomen te hebben bracht de Chinees sprekende man mij naar mijn hotel, voor een veel te hoog bedrag en een te grote omweg. Maarja als je geen Chinees spreek , wat moet je dan.
Dan het hotel zelf, het zou een vijf sterren ! hotel moeten zijn, nou het waren er hooguit drie. Het rook erbinnen muf en alles zag er versleten uit. Maw ik vond het dus niet geweldig.

Dat liet mij de keuze: of in Shenzhen blijven China ervaren en verdwaald voelen of terug te gaan naar Hong Kong. Ik koos voor het laatste, een plek waar slechts 1/100 mensen (gebrekkig) Engels praat is geen plek om alleen te reizen. Na vier uur China zat ik dus weer terug in de trein richting Hong Kong, een ervaring rijker. Na uiteindelijk dmv het gratis WIFI van de Starbucks een kamer geboekt te hebben lag ik om half tien moe in bad Oh Oh Tirol te kijken. ( Ja dat volg ik gewoon via youtube ;)

Groeten,

Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martin

Actief sinds 05 Mei 2011
Verslag gelezen: 94
Totaal aantal bezoekers 16897

Voorgaande reizen:

06 Maart 2011 - 29 Juni 2011

Wereldreis 2011

Landen bezocht: